Drachten

Rondje Flevoland (georganiseerd door Leden kijken bij Leden)

Op 23 mei, vond het eerste tuinreisje van het seizoen plaats. Met z’n achten trokken we naar de tuinen op de bodem van de zee, de Flevopolder.

De eerste tuin was De Appelhof in Marknesse waar we gastvrij ontvangen werden door  tuinvrouw Toeschka  Scheltema. Onder het genot van een kopje koffie en een stuk heerlijke zelfgebakken taart, vertelde ze ons het verhaal van het ontstaan van haar tuin. De Appelhof is een door hagen van het open polderlandschap afgesloten knusse tuin met vele verschillende borders en verassende planten.

Van Marknesse reden we in een kwartiertje naar Nagele waar we de tuin van mevrouw Ceres bezochten. Op haar terras aten we onze meegebrachte lunch terwijl mevrouw ons de geschiedenis van de polder en haar tuin vertelde. Zij is een echte pioniers vrouw een van de eerste generatie landbouwers die een bedrijf begon in de nieuwe polder. Van oorsprong is ze Drenths en omdat ze in de nieuwe nog kale polder de bossen erg miste heeft zij stukje bij beetje grond van het landbouwbedrijf afgesnoept en omgetoverd in een siertuin met veel bomen en struiken. Met als resultaat dat de ooit als windkering aangeplante haagbeuken nu als volwassen bomen in de boomwal staan en er in de voortuin op het gazon een dertigjarige zakdoekjesboom vol in bloei staat, een spectaculair gezicht.

Onze laatste bezoektuin in de polder was die van Ellen in Emmeloord. Een verassing in een nieuwbouwwijk. De kleine voortuin  laat al zien dat hier iemand woont die van tuinieren en van bijzondere planten houdt. De echte verassing was de achtertuin, waarvan ongeveer een derde bestaat uit een geluidswal van zo’n vijfmeter hoog. Deze heeft Ellen helemaal beplant met vaste planten en heestertjes waarvan vele in bloei.Via een terras en een bergpaadje kan je naar boven klimmen waar je een mooi uitzicht op de tuin hebt. Afdalen kan via een rozenpad waarnaast toen wij er waren een zee van klimrozen bloeide. Na de rondleiding werden wij door Ellen getrakteerd op Thee met verse appeltaart en werd er nagepraat over deze mooie tuin en natuurlijk over tuinieren in het algemeen..